90-luvulla markkinoille tuli paristolatureita (virkistäjiä) alkaliparistoille mm. Saitekilta. 2000-luvulla akkutekniikan kehittyessä ja hintojen laskiessa ko. härveleitä löytää enää kirpputoreilta ja miljoonalaareista.

Saitek Ecocharger lataa AA ja AAA koon alkaliparistoja ja NiCd akkuja (regular - NiCd kytkin), latauksessa voi olla yht'aikaa molempia kokoja (ei paristoja ja akkuja yht'aikaa). Käyttöohjeessa varoitetaan lataamasta muita kuin alkaliparistoja tai NiCd akkuja. Muut kuin alkaliparistot voivat laitteessa kiehua (räjähtää). Laitoin kokeeksi sinkki-hiili pariston laitteeseen ja Saitek alkoi vinkua merkkiääntä, jolla laite ilmaisee sen että paristo on epäkelpo tai liian tyhjä virkistettäväksi.

Saitek ei varsinaisesti lataa alkaliparistoja, vaan virkistää niitä. Mitä tyhjempi paristo, sitä vähemmän sitä voidaan virkistää (ja sitä kauemmin virkistys kestää), lisäksi virkistyksen teho riippuu paristomerkistä. Duracellit vaikuttavat virkistyvän enemmän/paremmin kuin muut kokeilemani paristomerkit. Kovin tyhjäksi päässyttä paristoa ei kannata virkistää ja sellaisten virkistäminen kestää jopa 14 tuntia. Vähän kulahtaneiden virkistäminen kestää muutaman tunnin. Jos paristo on miltei tyhjä ja sen laittaa laturiin, niin muutaman tunnin latauksen jälkeen Saitek voi alkaa vinkua merkkiääntä jolla ilmaistaan se, että paristo on liian kulahtanut jotta sitä voisi virkistää.

Paristolaturia parempi vaihtoehto ovat latauksen pitkään säilyttävät (erittäin pieni itsepurkautuminen) NiMH akut, esim. GP Recyko ja Varta Longlife.

saitek1.jpg
Paristoa analysoidaan

saitek2.jpg
Lataus käynnissä, latausaika arviolta 4 tuntia ja paristo noin 60% täynnä.